mandag den 11. juni 2012

BUPL's autopilot på regeringens aftale med KL - krævementalitet og forældet tankegang

Så faldt aftalen mellem regeringen og KL på plads. For BUPL burde det være gode nyheder - aftalen rummer nemlig en halv milliard til forbedring af kvaliteten i daginstitutionerne.......

Det kan BUPL hurtigt få vendt til noget negativt. BUPL mener, at det er uden effekt, hvis ikke pengene øremærkes til højere normering - altså flere ansatte. Der er intet til hinder for, at kommunerne bruger pengene på højere normering, hvis de mener det er det der løfter kvaliteten bedst.

Men udmeldingen er i mine øjne et udtryk for en unuanceret og forældet autotænkning. Der er IKKE en proportional sammenhæng mellem antallet af pædagoger og kvaliteten i en daginstitution. Mange steder er normeringen ganske rigtig for lav og giver ringere kvalitet. Men det der virkelig kan give et boost til institutionerne er bedre ledelse, og et generelt holdningsskifte i de institutioner der ikke fungerer godt. Der findes nemlig institioner der fungerer RIGTIG godt på samme normering som andre. Der er med andre ord så stor variation i kvaliteten ud fa samme normering at der må være noget andet der gør forskellen. Jeg er sikker på at det er ledelse og mentalitet. Og jeg har set det fungere så godt i mine egne børns instituion at jeg ikke kan få armene ned.

Her er der ingen der mukker - normeringen er en udfordring for dem men de står sammen om en positiv tilgang til det og løser det med planlægning. Alle forældre melder sommerferieplaner ind så personalets ferie kan planlægges godt. Skal man bruge pasning i de sene timer, skal man varsle det dagen før - den time inddrages nemlig til midt på dagen de dage der ikke er brug for den. Så er normeringen bedre til daglig. Dagens aktiviteter (og hvem der har deltaget i hvad) skrives på tavlen. Dermed kan den daglige forældresnak bruges på barnets udvikling og behov - "vores" pædagoger elsker at kunne bruge deres faglighed og har altid 100% styr på hvor i udviklingen hvert enkelt barn er - er det ikke fantastisk. Jeg har aldrig set dem stå samlet og slubre kaffe og ryge smøger - uden undtagelse er de bare ALTID i gang med at vejlede og ledsage og rådgive vores unger. Læringsprogrammer kommer "fra oven" fra det politiske miljø, men hos os klør de på med krum hals. Her er ingen snak om at det er"trukket ned over hovedet" - i hvert fald ikke til forældrene. Alle disse positive oplevelser er udtryk for en holdning skabt af ledelsen. Jeg kan ikke forestille mig bedre kvalitet ud fra den økonomi man har. Det er den slags jeg håber man kan skabe med puljen til kommunerne - en automatisk forøgelse af normeringen er ikke svaret på de udfordringer man har set senest i de københavnske vuggestuer.

Veluddannede pædagoger bidrager markant til kvaliteten og er ganske uundværlige, men ikke det eneste der skaber kvalitet. Jeg er sikker på at der rundt omkring hos politkerne i landets kommunalbestyrelser sidder folk der godt ved at der ikke er en en-til-en sammenhæng mellem antal pædagoger og kvalitet. Jeg håber at pengene bliver brugt på bedre ledelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar