tirsdag den 1. maj 2012

Hellere være en grønlandsk sæl end et dansk svin

http://www.b.dk/nationalt/groenlaendere-demonstrerede-mod-magasin

Tænk over det.... skindet på dine Billi Bi støvler - hvor kommer det fra - pelskanten på din Canada Goose - hvor kommer den fra - skindet din lækre taske er lavet af - hvor kommer det fra - din pung, dine sko, din jakke... rigtig mange ting vi køber er produceret med skind - pels uden hår. 

Debatten om pels er komplet usaglig og irrationel. Da jeg for nylig besøgte Kopenhagen FUR kunne de fortælle, at forskere fra Ålborg Universitet havde konkluderet, at dyrevelfærden hos de danske minkavlere var langt bedre end hos den øvrige del af landbruget ! Det ligger MEGET langt fra det mediebillede danskerne præsenteres for. Et mediebillede der danner grundlag for vores holdninger og for vores forbrug.

Debatten om pels burde nuanceres langt mere. Man burde med god samvittighed købe produkter fra dyr, der har haft et godt og frit liv og har endt sine dage på et sekund. Men vi boykotter pels og køber skindprodukter fra dyr vi holder under kummerlige vilkår. 

Jeg går i sæl, fordi den har haft et frit og godt liv til den døde. Jeg gør det også fordi sælen spises og bruges på bæredygtig vis. Den har aldrig lidt under vores dyrehold, den er aldrig blevet overmedicineret, den har aldrig fået liggesår. Og nej grønlandske sælpels er IKKE fra babysæler og grønlændere dræber ikke sæler med kølle !!! Mediehysteriet om pels i det hele taget har ødelagt en meget vigtig indtjeningskilde for et sårbart grønlandsk samfund, og det er så uretfærdigt, at jeg ikke har ord for det.

Jeg går ikke i mink, men det skal stå andre frit for, hvis dyrene har haft det godt. Jeg har dog en moralsk tvivl der bunder i at dyret udelukkende er opdrættet til brug for beklædning. Men det værste må vel være skindprodukter fra vores landbrugsdyr... eller er det bedre fordi de dyr ikke er lige så "søde" som sælen??? provokeret? - det var meningen ;-) Debatten bør sparkes i gang - også selvom du er lodret uenig med mig



Ingen kommentarer:

Send en kommentar