mandag den 13. maj 2013

Tanker fra Schweiz… om affaldssortering, samfundssind og offentlig kontrol

Efter sådan en tur uden for DK’s grænser kan man godt blive lidt eftertænksom.

I under mit besøg hos min veninde i Schweiz udtalte hun følgende:
Turister fra Schweiz og Tyskland der besvarer spørgeskemaer efter deres besøg i Danmark angiver det som et væsentligt kritikpunkt at de ikke kan komme til at sortere deres affald på sædvanlig vis…..

Men hvad er nu det. Går vi ikke og er selvfede på miljøområdet herhjemme? Tror vi ikke om os selv at vi er verdensmestre i miljø på samme måde som vi tror vi er mere kreative end resten af verden? Måske er det tid til at vågne op.

I det område min veninde bor i sorterer de affald i 8 forskellige typer – og glas selvfølgelig i tre forskellige farver. Batterier for sig, papir, metal, biologisk nedbrydeligt, restaffald osv…

Jeg forestiller mig hvad krav om en sådan sortering i Danmark ville medføre. Jeg kan mærke på mig selv og mine med-danskere at vi ikke er nået lige så langt rent holdningsmæssigt. Jeg tror ganske enkelt vi ville blive irriterede over hvor besværligt det nu skulle til at være og himle op om miljø-fanatisme.

Jeg synes det giver stof til eftertanke.
I Danmark har staten i årtier lovgivet om medmenneskelighed og hvor meget individet skal tænke på samfundet. Min tese er at jo flere regler man opstiller, jo mere flyttes fokus fra den rette ånd til blot at opfylde regler.
Vi har glemt vores medmenneskelighed og vi har glemt omtanken for fællesskabet, fordi vi har lagt ansvaret over på det offentlige.
Det har skadet vores sunde gode holdning til hinanden, vores ansvarsfølelse og vores fornuft.

Og her ville jeg godt anvise en løsning – men jeg kan kun komme frem til min grundholdning om at man KAN ikke regulere medmenneskelighed med offentlige regler.
Man KAN ikke regulere offerviljen for fællesskabet med love og forordninger.
Stat, Region og Kommune skal danne rammerne for menneskers liv og vilkår, ikke regulere i detaljen…..

God dag derude

Ingen kommentarer:

Send en kommentar